Ház vagy lakás adásvétel menete 2025-ben

Ingatlan ügyvéd

Ház vagy lakás adásvétel menete 2025-ben

Az új elektronikus ingatlan nyilvántartás (E-ING) bevezetése jelenleg is zajlik Magyarországon. A ház, lakás, illetve egyéb ingatlanhoz köthető adásvétel folyamatának kereteit meghatározó új jogszabályi környezet rendelkezései 2025-ben fokozatosan lépnek hatályba. 

Ha házat, vagy lakást szeretnénk eladni vagy vásárolni, az ügyintézés során mindenképpen érdemes ingatlan ügyvédhez fordulni, aki ebben a változó jogszabályi környezetben is eligazodik és hitelesen képes tájékoztatni az ügyfelet, megfelelően képviseli annak érdekeit. 

De hogyan zajlik pontosan ez a folyamat, mik a lépései, mit csinál az ügyvéd és hogyan segíti ügyfeleit az adásvétel folyamata során?

1. Ha megvan a megvásárlásra kiszemelt lakás vagy ház, és szóban nagyjából megállapodtunk az eladóval az árról és az ütemezésről, ennél a pontnál érdemes ügyvédhez fordulni. Az ügyvéd a felekkel történő egyeztetés alkalmával a segít kialakítani a mindkét szerződő fél számára legmegfelelőbb, jogszabályi követelményeknek eleget tévő, és nem utolsósorban legkisebb járulékos költséggel (adó, illeték, igazgatási szolgáltatási díj) járó szerződéses tartalmat.

2. A szerződéskötést megelőző egyeztetések során az ügyvéd vagy tulajdonos által (lehetőleg ingyenes úton) lekért tulajdoni lap alapján az ügyvédek ellenőrzik az ingatlan adatait. Különösen ügyelve ekkor a tulajdonos személyére, valamint a tulajdoni lapon esetlegesen bejegyzett terhekre.

3. Amennyiben a lakás vagy ház az ellenőrzött tulajdoni lap alapján értékesíthető, az ügyvéd elvégzi a szerződéses felek beazonosítását (bekéri tőlük a személyes iratokat). Ezzel a lépéssel kizárja az esetleg nem tulajdonossal történő szerződéskötés lehetőségét. 

4. Az ügyvéd ezután elkészíti az ingatlan adásvételi szerződés tervezetét és e-mailben megküldi mindkét félnek átolvasásra és adat ellenőrzés céljából. Ebben a szakaszban a szerződéssel kapcsolatos észrevételeket lehet egyeztetni ügyvéddel vagy a felek között is és tartalmilag az adásvételi szerződés ügyvéd által módosítható. Fontos, hogy az értékesítendő ingatlan adatai valamint a személyes adatok helyesen szerepeljenek a szerződésben. 

5. Amennyiben hitelfelvétel szükséges a ház vagy lakás megvásárlósához, akkor ügyvédi feladat az is, hogy egyeztessen a hitelt nyújtó pénzintézettel a szerződéssel kapcsolatban részükről fennálló tartalmi igényekről.

6. Amikor valamennyi fél (vevő, eladó, esetlegesen hitelt nyújtó pénzintézet) által elfogadottá válik a szerződés tervezet, akkor következő lépés a dokumentum véglegesítése után a szerződés aláírása. A felek személyesen, ügyvéd jelenlétében írja alá az adásvételi szerződést. Az ügyvéd kötelessége a szerződéskötéskor ismételten ellenőrizni a személyazonosságot és külön tájékoztatni mindkét szerződő felet a tulajdonjog átruházás kapcsán felmerülő adó és illetékfizetési kötelezettségekről, kedvezményekről. 

7. A folyamat az adásvételi szerződés aláírása, ellenjegyzése után azzal fejeződik be, hogy az ügyvéd a szerződést és az ahhoz kapcsolódó valamennyi dokumentumot (nyilatkozatok, NAV nyomtatványok, stb.) benyújtja a területileg illetékes földhivatalhoz.